Sunday, July 25, 2010

Stockholms gator


Jag gillar verkligen att gå igenom gatorna i Vasastan. Vilken lyx att nu starta från Stureplan, gå Kungsgatan mot Odengatan eller Vasagatan mot St. Eriksgatan, Flemminggatan. Stegen går över kända gatunamn som Rörstrandsgata, Tomtebogatan, Flemminggatan...

Joar och jag pratade för några dagar sedan om vad vi egentligen tyckte var minst bra nu när vi bestämt att vi ska bo kvar i Sverige. Vi kom tillsammans fram till att vi inte har en permanent bostad och att vi inte vet var vi bor efter sista oktober. Jo det låter ju hemskt. Men själv tycker jag att det ger en viss frihet. Känslan att man bara har lite kläder och en dator att ta med till nästa plats känns verkligen befriande. Visserligen blir det rätt krassa egen diskussioner när man tänker "åhh en sådan maskin skulle vara bra att h"a... så blir det liksom ett klimax, näähh inte fasen vill du släpa på den. Stor-handla är liksom inte grejer att samla på sig mer grejer som ska flyttas. Jo man måste ner i ett eget lunk och samtidigt slutar all onödig konsumtion.

Dagens promenad blev lite längre. Jag kunde inte låta bli att gå till Stadshagen. Det är ju så att jag tackat ja till en 4:a i nyproducerade Välgången, Familjebostäders sista Stockholms stads satsning vid Essingeleden. Det ligger precis vid vattnet. Det ser fint ut. Satte mig ett tag. Vet fortfarande inte vad det innebär med att jag svarat just Ja! på den "visningen" som gjordes i juni. På några dagar skulle det bestämmas vilken planlösning och placering av lägenheten skulle funka för oss. Frågan är när man vet om vi får förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i Stockholm-Mäh!! Resten av familjen är lagom uppjagade om att eventuellt flytta från Centrala läget vi har idag. Det är strategi, råkoll på läget nu med bytesvara. Undrar om man får börja byta direkt..? Det ligger, vackert i strandhugget, en fin liten cementgångstråk längst med vattenkanten. Mysigt och yogish. Annars är området kantigt och inte så vackert kanske. Inte ännu. Fast jag tror att vi skulle kunna bo där ett tag, om nu den lägenheten vi valde blir vår! Man ser nog en glimt av vattnet från köksbalkongen...

Nu är frågan: När vet man? Det är ju mycket tid kvar kvar så jag tror jag litar på "isen"- den man måste ha i magen. Tiden får utvisa, inflyttningen sker i april -11. Innan dess kan vi eventuellt få en 3:a på St. Eriksgatan nu snart. Det gäller att ha is i magen. Kan man ha sån tur att vi helt plötsligt står med två hyreslägenheter..!? Jag gillar St Eriksgatan!

No comments:

Post a Comment