Friday, July 30, 2010

FAKTA 50 öre var. . . - en hyllning

Idag är det dags att uppmärksamma och delge EN hyllning till Femtio-öringen.

År 1555 en mjölkande pigas årslön.
År 1880 tillräckligt för att få en festmåltid på restaurang Runan vid Brunkebergstorg i Stockholm.
År 1895 priset på ett kilo torra gäddor.
År 1910 vad en glödlampa kostade.
År 1930 räckte pengen till två liter bensin.
År 1955 priset på en liter mjölk.
År 1960 vad kiosken tog betalat för tio kolor.
År 1976 priset på en dagstidning.
År 1985 styckepriset för populära tuggummin som Bugg och Jenka.
År 1995 kostnaden för ungefär sex sekunders samtal i mobilen.
Källa: Sveriges Riksbank (TT)

Man kanske undrar varför just idag.

Jo det är ju så att jag blivit med bil under en vecka. Att ha bil i City är som att ha en hund! Den kräver ständigt flyttning och man måste mata den med parkeringsbiljetter i tid och otid.
Usch nu kommer jag att låta sagolikt snål eller så är det så då har jag helt enkelt kommit på att jag inte är så "bra" på att räkna om valutan, saknar känslan för dollarn vs. kronan. Det kan ju vara bra eftersom jag alltid tagit det väldigt lätt på $$. $1 är ju inte så mycket men 10 kronor ($1=7,34 idag) låter ju bra mycket mer. Så när jag nu ska betala parkeringstid på 15 kr i timmen så är det helt sjukt dyrt tycker jag att bara i parkering betala för de 8 timmarna. 120kr, må-fre 9-17, stå på en gata vid en trottoar upplever jag det som hutlösa summor. 600 kr i veckan är ju som att hyra en bil över en helg. Då tar jag hellre familjen på några go-fikan eller en middag ute på stan. NU känns det ännu bättre att inte ha bil!! :-)

Vad har nu detta med 50-öringarna att göra?

Jo-en femtio öring är ju egentligen ingenting! Men nu ska det rundas av och hållas på så då blir det ju lika tråkigt som när öringarna försvann, 1, 2 , 5 och nu senast 25. Nu undrar jag är vi lite för effektiva i Sverige? Rationaliserar Sverige lite för fort? USA har ju både sin penny och dime kvar... de är ju inte ens värda 10 öre eller 50 öre..?
Ja, läser någon detta så är jag upp för att lyssna vad du har att säga. jag är kluven och vill gärna lära känna mina pengar igen. Erkänner att jag inte har riktigt lärt att känna igen nya 50-lappen. Helt fel färg upplever jag det som. Det beror nog säkert på att jag flyttade från Sverige när gamla 50-lappen fortfarande var vackert gul.

Det var väl super länge sedan man kunde köpa 10 Bugg för en femma. Finns de ens..?

No comments:

Post a Comment