Tuesday, July 28, 2009

Lavendel sockret, vad hände..?

Jo men nu är det ju hög tid att använda lavendelsockret. Jag hade liten nypa och några blomspiror i en tomatsås jag gjorde. Det doftade helt underbart men fick lov att ta upp blommorna så de verkligen överrumplade med doft och smak. Snopen jag blev när jag tog upp dem att smaken domnade av... undrar om det bara var så att de doftade så mycket.
Idag tänkte jag baka fin-skorpor, tror jag det heter, jag tänkte ta i sockret... som faktiskt är lite kladdigt. Beror det på att burken är tät och blommorna var ny skördade? Säkerligen.
Jag kollade just i min sönderfallande "Vår Kokbok" (som jag fick att Toby 1983), jag tror jag väljer delikatess skorpor som bara behöver 3 msk socker då blir det nog inte så mycket smak. Min utmaning är att jag tar nog hälften vetemjöl och hälften "whole wheat flour" finns ingen översättning på det. Undrar om det bara betyder... oraffinerat/ eller inte blekt och fin-malet..? Jag har ju egentligen tänkt att inte äta vetemjöl men trots det måste det ju finnas en balans i kosten. Har nu gått ner 9.8 pounds sedan starten i Maj och det ska av typ 5-8-10 pounds till. Det gick jättefort förra veckan, det kan beror på att jag började ta multivitaminer...? Who knew! Jag gillar viktväktarna för att det hjälper att bryta ohälsosamma matvanor till bättre att byta för resten av livet.

Jag återkommer med Lavendelskorpa-resultatet så fort det är bakat. Det blir väl bildkavalkad...

No comments:

Post a Comment