Thursday, July 2, 2009

Grönsaker och frukt säsong

Nu är det ju härlig säsong på året. Det är tok-mycket med frukt och grönsaker i affärerna och på torgen. Trots att det prunkar rätt friskt här i södern' från april/maj till oktober/november. Det är ju lite fräckt att man kan skörda ändra fram till sena hösten på tomatbuskarna. Oreganon kommer tillbaka likväl Rosmaring och lavendels som egentligen aldrig slutar eller vinter-vilar.

För några månader sedan hittade jag vad jag kallar "pensionärs" hyllan (usch, förlåt uttrycket). Där lägger butiksföreståndaren ut frukt-, och grönsakspåsar som är kraftig pris reducerade. Allt är ju inte 100% men handen på hjärtat så kollar jag in min grönsakslåda är ju inte allt i topp som jag trots allt använder i matlagning. Helt otroligt en dollar för ett kg typ. Idag fick jag tag på jordgubbar som funkar helt ok att ätas idag och imorron', men sedan tror jag nog att det får bli kompott till frukost gröten.

No comments:

Post a Comment