Thursday, July 2, 2009

Årets Lavendel och Oregano skörd

Det började med att jag gjorde köttfärsås och saknade oregano. Jag fick helt enkelt ta tag i plantan som troget kommer varje år och leverara en väldoftande och aromstark krydda. Undrar egentligen när den bästa tiden är att skörda den? Jag har ju en massa trädgård med olika örter, blommor och buskar om varann och utspridda. Inget blir direkt bra på bild men något pot-purri ska det väl bli... Grannarna tycker att det är "intressant" att jag har Tomater vid Texas Hibiskusen... och att Lavendeln är inklämd vid Mimosan...
Igen kom jag på att det är dags att ta tag i Lavendeln... men den är så blek men doftar himmelskt. Undrar om det är bättre att skörda tidigare nästa år. Nu tog jag bara lavendel-skotten denna gång och lade det tillsammans med 5 dl socker. Läse om Lavendle muffins och tänkte hmm lavendel och kardemumma skorpor... sån'a'där fina man får på kondis... Det blir gött om två veckor... trots min avhållsamhet mot/till vetemjöl har jag hört (haha märkt) att man blir sur om man inte får lite kolhydrater i sig. Men du, ingen regel utan undantag.

No comments:

Post a Comment