Tuesday, October 20, 2009

mera svamp... svart trumpetsvamp, skogens svarta guld

Idag blev det mer svamp plock igen. Efter att ha lämnat in hyrbilen på Hertz hämtades jag upp av Helle och Ove, efter deras sim-gympa så kunde inte hålla mig längre. Ansi plockade en påse i söndags. Idag kom Helle's kompis Anette (matte till Moa med tre valparna på II) med en ICA kasse fylld. Vi tog en sväng med lite hundar och hittade förutom tratt-kantateller och gula (vanligt ovanliga), 10 stycken ståtliga svarta Trumpetsvampar, skogens svarta guld. WOW! Stekte dem, svart vattenavkok... nästan lite häxiga att se på men milda och goda.

Jag beslöt att torka resten av trattisar och annat. Nu ligger det 5 kg rensade på tork. Mycket vatten i dem så det blir enkelt att förvara dem torkade. Känner mig som ett samlade djur inför en kall vinter. Vilken härlig känsla och vilken intressant samlarinstinkt. Oj vad jag saknat skogen.
Tar med lite torkad svamp till mamma nästa helg då vi besöker Sundsvall.

No comments:

Post a Comment